Transdiagnostisk Assessment – helhedsorienteret udredning og behandlingsplanlægning i et psykodynamisk perspektiv
Undervisere:
- Christina Schacht-Magnussen, cand.psych., specialist og supervisor i
psykoterapi, Privatpraktiserende psykolog i Aarhus - Mette Møller, cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi og
psykopatologi, Privatpraktiserende psykolog i København - Lise Nymand, cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi,
Funktionsleder ved Regionspsykiatrien i Randers. - Jesper Roesgaard Mogensen, cand.psych., specialist i psykoterapi og klinisk
sexologi, Klinisk psykolog på Sexologisk Klinik, Region Hovedstadens
Psykiatri
Målgruppe:
Psykologer/læger som arbejder med forskellige former for klinisk assessment, og som har brug for at
styrke deres færdigheder med hensyn til at lave et grundigt semistruktureret interview.
Kurset er særligt relevant for psykologer/læger, der arbejder med udredning og behandling af mennesker
med komplekse tilstande, herunder personer som opfylder de diagnostiske kriterier for flere psykiske
lidelser samtidig, og som falder uden for rammerne af traditionelle behandlingstilbud.
Kurset forudsætter basalt kendskab til ICD-10 og deltagerne må være indstillede på at bringe egne
erfaringer i spil. Aktuelle kursus vil med fordel kunne tages forud for kurser i klinisk psykologisk
undersøgelsesmetodik, herunder kurser i specifikke tests og assessment-redskaber.
Formål:
Psykiske lidelser opstår i relationer, viser sig i relationer og skal behandles i relationer. Kursets formål er at give en indføring i transdiagnostisk udredning med udgangspunkt i personlighedens
udvikling og organisering, og i forlængelse heraf en sammenhængende viden om psykopatologi i et udviklingspsykologisk perspektiv (Developmental Psychopathology). Der vil være fokus på den kliniske vurdering; kontakten og samarbejdet med patienten som det centrale omdrejningspunkt for vurderingen af den enkelte patients individuelle psykologiske funktionsprofil og det specifikke behandlingsbehov, dvs. en behandlingsplanlægning der bedst sikrer en individuelt tilpasset og effektiv intervention. Et basalt udgangspunkt er at give en psykologisk psykodynamisk psykopatologiforståelse som nødvendigt supplement til den deskriptive diagnostik. Den personlighedsmæssige helhedsbeskrivelse sættes i relation til nyere forskning vedrørende behovet
for en transdiagnostisk og individuelt tilpasset behandling.
Læringsmål:
På baggrund af dette vil du være i stand til (færdigheder):
• At vurdere sværhedsgraden af psykopatologi samt bruge den individuelle funktionsprofil og det generelle funktionsniveau, som grundlag for interventioner/valg af behandling
• At bruge et semistruktureret diagnostisk interview og med udgangspunkt i en
udviklingspsykologisk psykopatologiforståelse at lave et oplæg til en individualiseret
behandlingsplan.
• At bruge den personlighedsmæssige helhedsprofil som supplement til den deskriptive diagnostisk
(ICD10)
• At identificere almindelige diagnoser (såvel ikke-psykotiske lidelser (angst-og depressive
tilstande) og belastningsreaktioner som sværere psykiske lidelser) og differentiere mellem
forskellige tilstande med overlappende symptomer.
Du vil få kompetencer i:
• At bruge kontakten og samarbejdet med patienten som det centrale omdrejningspunkt for
vurderingen af den psykologiske individuelle funktionsprofil og specifikke behandlingsbehov
• At identificere væsentlige transdiagnostiske faktorer som har betydning for
behandlingsplanlægning
• At vurdere evt. behov for viderehenvisning til yderligere udredning, fx ved andre faggrupper eller
specialister
Temaer i kurset:
• Transdiagnostisk og dimensionel forståelse af psykopatologi som supplement til den deskriptive
diagnostik (ICD-10)
• Personligheden som transdiagnostisk basisparamenter
• Selvskadende adfærd, misbrug, seksuel afvigelse og spiseforstyrrelse i et transdiagnostisk
perspektiv
• Traumebegrebet og traumers betydning for udviklingen af psykopatologi
• Den diagnostiske samtales centrale rolle i udredning og behandlingsplanlægning
• Assessment af psykotiske lidelser ift. andre tilstande
• Assessment af angst, depression og stress
• Assessment af det generelle funktionsniveau (GAF – Global Assessment of Functioning Scale)
• Assessment af den individuelle funktionsprofil (PDM – Psychodynamic Diagnostic Manual)
• Differentialdiagnostik
• Komorbiditet
• Systematisering i evaluering og behandlingsplanlægning
• Individualiserede indsatser, som giver mening og mestringsmuligheder for den enkelte person
Undervisningsform:
Der veksles mellem præsentation af stof i forelæsningsform, diskussion i plenum og gruppearbejde. Kasuistikker, herunder klinisk materiale fra deltagere, indgår som en integreret del af undervisningen som oplæg til diskussion af diagnosticering og illustration af forskellig grader og typer af psykopatologi. Der forventes ikke egentlig forberedelse til de enkelte kursusdage, men eltagerne kan orientere sig i området i de nedennævnte bøger. Derudover vil de enkelte lærere ved selve undervisningen give specifikke litteraturreferencer til de forskellige emneområder. Mellem kursusdag 7 og 8, skal deltagerne aflevere en synopsis som udgangspunkt for et kort oplæg på dag 8 om, hvordan temaerne i undervisningen kan integreres i eget arbejde.
Anbefalet litteratur:
Frances, A. (2013): Essentials of Psychiatric Diagnosis. Responding to the Challenge of DSM-5. New
York: The Guilford Press.
Lingiardi, V. & McWilliams (2017). Psychodynamic Diagnostic Manual (2nd ed) PDM-2. New York:
The Guilford Press
Luyten, P. & Fonagy, P. (2021). Integrating and diffentiating personality and psychopathology: A
psychodynamic perspective. In: Journal of Personality. 2022; 90: 75-88. Wileyonlinelibrary.com
McWilliams, N. (2011): Psychoanalytic Diagnosis. New York: The Guilford Press
Schacht-Magnussen, C., Haugen, G.B., Ek, A. & Haugsgjerd, S. (red.) (2022) Relasjonsboká –
Relationsbogen. Dynamisk relasjonsarbeid – medmenneskelig, sammenhengende og efffektiv behandling
for mennesker med psykiske lidelser. Stavanger: Hertervig, kap. 1, 2 & 3
Supplerende litteratur:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th
ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing
Colli, A., Tanzilli, A. & Dimaggio, G. et. al. Patient Personality and Therapist Response: An Empirical
Investigation. In: Am J Psychiatry 2014; 171:102-108
Luyten, P., Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., Blatt, S.J.: (2015) Handbook of Psychodynamic
Approaches to Psychopathology. The Guilford Press.
Vanheule, S. (2017): Psychiatric Diagnosis Revisited. From DSM to Clinical Case Formulation
WHO ICD-10 (2010). Psykiske lidelser og andre adfærdsmæssige forstyrrelser: Klassifikation og
diagnostiske kriterier. (10 udgave). København: Munksgaard.
Mindre justeringer af program og litteratur kan forekomme. I tilfælde af færre end 20 tilmeldinger aflyses kurset og kursusgebyret tilbagebetales.
1. Kursusdag 30.01.25 (10.00-17.00)
Undervisere: Christina Schacht Magnussen
& Mette Møller
Formiddag:
Introduktion til Kurset Psykodynamisk
psykopatologi; Psykopatologi i et relationelt
perspektiv
Hvad er transdiagnostiske faktorer
Nære relationer/sociale felt
Ekstraterapeutiske faktorer
Grad og type af patologi
Eftermiddag:
Psykodynamisk psykopatologi fortsat:
Normalitet/Patologi
Komorbiditetsproblemet
Deskriptiv vs. psykodynamisk diagnostik og deres
relation til transdiagnostiske faktorer case-eksempler
2. Kursusdag 31.01.25 (9.00-16.00)
Underviser: Mette Møller
Formiddag:
Det udviklingspsykologiske perspektiv (udvikling i et
relationelt perspektiv)
Udviklingspsykopatologi
Udviklingslinjer
relationer/angst/tænkning/forsvar
Udviklingsprofil og transdiagnostiske parametre.
Forskellige typer og niveauer i angst og depressive
reaktioner
Eftermiddag:
Den diagnostiske samtale I PDM (Psychodynamic Diagnostic Manual): P-akse, S-akse, M-akse
Den individuelle funktionsprofil
Semistruktureret diagnostisk interview.
Case-eksempler
3. Kursusdag 01.02.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Den diagnostiske samtale II.
Caseformulering:
Hvad får vi at vide i den direkte kontakt om personen,
samarbejdet og behandlingsmuligheder
Overføring/modoverføring som kliniske data.
Herunder eksempler på særlig intensitet i
overføringsfeltet; vold og seksuelle overgreb
Eftermiddag
Case-arbejde
4. Kursusdag 27.02.25 (10.00-17.00)
Underviser: Mette Møller
Formiddag:
Traumebegrebet og udvikling
i et relationelt perspektiv
Tilknytning og mentalisering,
Akkumulerede uheldige livsomstændigheder
”Epistemic trust”
Krise og stress-relaterede tilstande
Eftermiddag:
Personlighed som transdiagnostisk
basisparameter
Behandlings planlægning i relation til
transdiagnostiske parametre
Personlighedstyper/grad af forstyrrelser fortsat.
5. Kursusdag 28.02.25 (9.00-16.00)
Formiddag:
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Moderne psykoseforståelse – psykodynamisk
psykoseforståelse:
Den individuelle udvikling af psykose;
Traumer og psykoser
Forstyrrelser i selvoplevelsen (EASE The
Examination of Anomalous Self-Experience)
Psykotisk isolation
Eftermiddag:
GAF (Global Assessment of Functioning Scale:
Tilrettelæggelse af relationsarbejdet og den
terapeutiske indsats efter den enkeltes
funktionsniveau
Case-arbejde
6. Kursusdag 01.03.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Individuel mestring og mestring i relation
Selvskadende adfærd
Misbrug
Eftermiddag:
Underviser: Lise Nymand
Spiseforstyrrelser i et transdiagnostisk og
relationelt perspektiv; forskellige spiseforstyrrelser
og udredning heraf
søskenderelationer og
spiseforstyrrelse
7. Kursusdag 04.04.25 (10.00-17.00)
Underviser: Jesper Mogensen
Perversion:
Formiddag:
Objektrelationsteori
Det seksuelle forhold
Perversion – som symptom og struktur Krænkerprofil
– pædofili og voldtægt
Eftermiddag:
Analytiske tekster i udvalg
Differentialdiagnostik og komorbiditet
Personlighedsforstyrrelse og perversion
Hvordan kan psykodynamisk assessment informere
behandlingen?
8. Kursusdag 05.04.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Fremlæggelse af udvalgte synopsis
Eftermiddag:
Opsamling, diskussion og evaluering
Kursusdetaljer
Kursusdatoer:
30. januar – 01. februar 2025,
27. februar – 1. marts 2025,
4. april – 5. april 2025
Sted:
”Stiften Loungen”
Frederiksgade 78B
8000 Aarhus C
Pris:
14.375 kr. inkl. moms
Tilmeldingsfrist:
december 30, 2024
Kurset er godkendt til:
Voksenmodulet – fælles for alle specialistuddannelserne på voksenområdet under ”Assessment – systematisk klinisk udredning og vurdering” 10.2 med 48 timer, fordelt på 8 kursusdage.
Systematisk Efteruddannelse: Tilskudsordning for psykologer med ydernummer – se Dansk Psykolog Forening (www.dp.dk)
Transdiagnostisk Assessment – helhedsorienteret udredning og behandlingsplanlægning i et psykodynamisk perspektiv
Undervisere:
- Christina Schacht-Magnussen, cand.psych., specialist og supervisor i
psykoterapi, Privatpraktiserende psykolog i Aarhus - Mette Møller, cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi og
psykopatologi, Privatpraktiserende psykolog i København - Lise Nymand, cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi,
Funktionsleder ved Regionspsykiatrien i Randers. - Jesper Roesgaard Mogensen, cand.psych., specialist i psykoterapi og klinisk
sexologi, Klinisk psykolog på Sexologisk Klinik, Region Hovedstadens
Psykiatri
Målgruppe:
Psykologer/læger som arbejder med forskellige former for klinisk assessment, og som har brug for at
styrke deres færdigheder med hensyn til at lave et grundigt semistruktureret interview.
Kurset er særligt relevant for psykologer/læger, der arbejder med udredning og behandling af mennesker
med komplekse tilstande, herunder personer som opfylder de diagnostiske kriterier for flere psykiske
lidelser samtidig, og som falder uden for rammerne af traditionelle behandlingstilbud.
Kurset forudsætter basalt kendskab til ICD-10 og deltagerne må være indstillede på at bringe egne
erfaringer i spil. Aktuelle kursus vil med fordel kunne tages forud for kurser i klinisk psykologisk
undersøgelsesmetodik, herunder kurser i specifikke tests og assessment-redskaber.
Formål:
Psykiske lidelser opstår i relationer, viser sig i relationer og skal behandles i relationer. Kursets formål er at give en indføring i transdiagnostisk udredning med udgangspunkt i personlighedens
udvikling og organisering, og i forlængelse heraf en sammenhængende viden om psykopatologi i et udviklingspsykologisk perspektiv (Developmental Psychopathology). Der vil være fokus på den kliniske vurdering; kontakten og samarbejdet med patienten som det centrale omdrejningspunkt for vurderingen af den enkelte patients individuelle psykologiske funktionsprofil og det specifikke behandlingsbehov, dvs. en behandlingsplanlægning der bedst sikrer en individuelt tilpasset og effektiv intervention. Et basalt udgangspunkt er at give en psykologisk psykodynamisk psykopatologiforståelse som nødvendigt supplement til den deskriptive diagnostik. Den personlighedsmæssige helhedsbeskrivelse sættes i relation til nyere forskning vedrørende behovet
for en transdiagnostisk og individuelt tilpasset behandling.
Læringsmål:
På baggrund af dette vil du være i stand til (færdigheder):
• At vurdere sværhedsgraden af psykopatologi samt bruge den individuelle funktionsprofil og det generelle funktionsniveau, som grundlag for interventioner/valg af behandling
• At bruge et semistruktureret diagnostisk interview og med udgangspunkt i en
udviklingspsykologisk psykopatologiforståelse at lave et oplæg til en individualiseret
behandlingsplan.
• At bruge den personlighedsmæssige helhedsprofil som supplement til den deskriptive diagnostisk
(ICD10)
• At identificere almindelige diagnoser (såvel ikke-psykotiske lidelser (angst-og depressive
tilstande) og belastningsreaktioner som sværere psykiske lidelser) og differentiere mellem
forskellige tilstande med overlappende symptomer.
Du vil få kompetencer i:
• At bruge kontakten og samarbejdet med patienten som det centrale omdrejningspunkt for
vurderingen af den psykologiske individuelle funktionsprofil og specifikke behandlingsbehov
• At identificere væsentlige transdiagnostiske faktorer som har betydning for
behandlingsplanlægning
• At vurdere evt. behov for viderehenvisning til yderligere udredning, fx ved andre faggrupper eller
specialister
Temaer i kurset:
• Transdiagnostisk og dimensionel forståelse af psykopatologi som supplement til den deskriptive
diagnostik (ICD-10)
• Personligheden som transdiagnostisk basisparamenter
• Selvskadende adfærd, misbrug, seksuel afvigelse og spiseforstyrrelse i et transdiagnostisk
perspektiv
• Traumebegrebet og traumers betydning for udviklingen af psykopatologi
• Den diagnostiske samtales centrale rolle i udredning og behandlingsplanlægning
• Assessment af psykotiske lidelser ift. andre tilstande
• Assessment af angst, depression og stress
• Assessment af det generelle funktionsniveau (GAF – Global Assessment of Functioning Scale)
• Assessment af den individuelle funktionsprofil (PDM – Psychodynamic Diagnostic Manual)
• Differentialdiagnostik
• Komorbiditet
• Systematisering i evaluering og behandlingsplanlægning
• Individualiserede indsatser, som giver mening og mestringsmuligheder for den enkelte person
Undervisningsform:
Der veksles mellem præsentation af stof i forelæsningsform, diskussion i plenum og gruppearbejde. Kasuistikker, herunder klinisk materiale fra deltagere, indgår som en integreret del af undervisningen som oplæg til diskussion af diagnosticering og illustration af forskellig grader og typer af psykopatologi. Der forventes ikke egentlig forberedelse til de enkelte kursusdage, men eltagerne kan orientere sig i området i de nedennævnte bøger. Derudover vil de enkelte lærere ved selve undervisningen give specifikke litteraturreferencer til de forskellige emneområder. Mellem kursusdag 7 og 8, skal deltagerne aflevere en synopsis som udgangspunkt for et kort oplæg på dag 8 om, hvordan temaerne i undervisningen kan integreres i eget arbejde.
Anbefalet litteratur:
Frances, A. (2013): Essentials of Psychiatric Diagnosis. Responding to the Challenge of DSM-5. New
York: The Guilford Press.
Lingiardi, V. & McWilliams (2017). Psychodynamic Diagnostic Manual (2nd ed) PDM-2. New York:
The Guilford Press
Luyten, P. & Fonagy, P. (2021). Integrating and diffentiating personality and psychopathology: A
psychodynamic perspective. In: Journal of Personality. 2022; 90: 75-88. Wileyonlinelibrary.com
McWilliams, N. (2011): Psychoanalytic Diagnosis. New York: The Guilford Press
Schacht-Magnussen, C., Haugen, G.B., Ek, A. & Haugsgjerd, S. (red.) (2022) Relasjonsboká –
Relationsbogen. Dynamisk relasjonsarbeid – medmenneskelig, sammenhengende og efffektiv behandling
for mennesker med psykiske lidelser. Stavanger: Hertervig, kap. 1, 2 & 3
Supplerende litteratur:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th
ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing
Colli, A., Tanzilli, A. & Dimaggio, G. et. al. Patient Personality and Therapist Response: An Empirical
Investigation. In: Am J Psychiatry 2014; 171:102-108
Luyten, P., Mayes, L.C., Fonagy, P., Target, M., Blatt, S.J.: (2015) Handbook of Psychodynamic
Approaches to Psychopathology. The Guilford Press.
Vanheule, S. (2017): Psychiatric Diagnosis Revisited. From DSM to Clinical Case Formulation
WHO ICD-10 (2010). Psykiske lidelser og andre adfærdsmæssige forstyrrelser: Klassifikation og
diagnostiske kriterier. (10 udgave). København: Munksgaard.
Mindre justeringer af program og litteratur kan forekomme. I tilfælde af færre end 20 tilmeldinger aflyses kurset og kursusgebyret tilbagebetales.
1. Kursusdag 30.01.25 (10.00-17.00)
Undervisere: Christina Schacht Magnussen
& Mette Møller
Formiddag:
Introduktion til Kurset Psykodynamisk
psykopatologi; Psykopatologi i et relationelt
perspektiv
Hvad er transdiagnostiske faktorer
Nære relationer/sociale felt
Ekstraterapeutiske faktorer
Grad og type af patologi
Eftermiddag:
Psykodynamisk psykopatologi fortsat:
Normalitet/Patologi
Komorbiditetsproblemet
Deskriptiv vs. psykodynamisk diagnostik og deres
relation til transdiagnostiske faktorer case-eksempler
2. Kursusdag 31.01.25 (9.00-16.00)
Underviser: Mette Møller
Formiddag:
Det udviklingspsykologiske perspektiv (udvikling i et
relationelt perspektiv)
Udviklingspsykopatologi
Udviklingslinjer
relationer/angst/tænkning/forsvar
Udviklingsprofil og transdiagnostiske parametre.
Forskellige typer og niveauer i angst og depressive
reaktioner
Eftermiddag:
Den diagnostiske samtale I PDM (Psychodynamic Diagnostic Manual): P-akse, S-akse, M-akse
Den individuelle funktionsprofil
Semistruktureret diagnostisk interview.
Case-eksempler
3. Kursusdag 01.02.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Den diagnostiske samtale II.
Caseformulering:
Hvad får vi at vide i den direkte kontakt om personen,
samarbejdet og behandlingsmuligheder
Overføring/modoverføring som kliniske data.
Herunder eksempler på særlig intensitet i
overføringsfeltet; vold og seksuelle overgreb
Eftermiddag
Case-arbejde
4. Kursusdag 27.02.25 (10.00-17.00)
Underviser: Mette Møller
Formiddag:
Traumebegrebet og udvikling
i et relationelt perspektiv
Tilknytning og mentalisering,
Akkumulerede uheldige livsomstændigheder
”Epistemic trust”
Krise og stress-relaterede tilstande
Eftermiddag:
Personlighed som transdiagnostisk
basisparameter
Behandlings planlægning i relation til
transdiagnostiske parametre
Personlighedstyper/grad af forstyrrelser fortsat.
5. Kursusdag 28.02.25 (9.00-16.00)
Formiddag:
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Moderne psykoseforståelse – psykodynamisk
psykoseforståelse:
Den individuelle udvikling af psykose;
Traumer og psykoser
Forstyrrelser i selvoplevelsen (EASE The
Examination of Anomalous Self-Experience)
Psykotisk isolation
Eftermiddag:
GAF (Global Assessment of Functioning Scale:
Tilrettelæggelse af relationsarbejdet og den
terapeutiske indsats efter den enkeltes
funktionsniveau
Case-arbejde
6. Kursusdag 01.03.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Individuel mestring og mestring i relation
Selvskadende adfærd
Misbrug
Eftermiddag:
Underviser: Lise Nymand
Spiseforstyrrelser i et transdiagnostisk og
relationelt perspektiv; forskellige spiseforstyrrelser
og udredning heraf
søskenderelationer og
spiseforstyrrelse
7. Kursusdag 04.04.25 (10.00-17.00)
Underviser: Jesper Mogensen
Perversion:
Formiddag:
Objektrelationsteori
Det seksuelle forhold
Perversion – som symptom og struktur Krænkerprofil
– pædofili og voldtægt
Eftermiddag:
Analytiske tekster i udvalg
Differentialdiagnostik og komorbiditet
Personlighedsforstyrrelse og perversion
Hvordan kan psykodynamisk assessment informere
behandlingen?
8. Kursusdag 05.04.25 (9.00-16.00)
Underviser: Christina Schacht-Magnussen
Formiddag:
Fremlæggelse af udvalgte synopsis
Eftermiddag:
Opsamling, diskussion og evaluering
Kursusdetaljer
Kursusdatoer:
30. januar – 01. februar 2025,
27. februar – 1. marts 2025,
4. april – 5. april 2025
Sted:
”Stiften Loungen”
Frederiksgade 78B
8000 Aarhus C
Pris:
14.375 kr. inkl. moms
Tilmeldingsfrist:
december 30, 2024
Kurset søges godkendt til:
Voksenmodulet – fælles for alle specialistuddannelserne på voksenområdet under ”Assessment – systematisk klinisk udredning og vurdering” 10.2 med 48 timer, fordelt på 8 kursusdage.
Systematisk Efteruddannelse: Tilskudsordning for psykologer med ydernummer – se Dansk Psykolog Forening (www.dp.dk)